Linkek a témában:
Olvasási szokások változása
Megoszlanak a vélemények a könyvtárosok, olvasásszociológusok, tanárok, olvasással, irodalommal foglalkozók, az olvasást szeretők és szerettetni akarók körében. Egyesek a Gutenberg-galaxis végéről beszélnek (utoljára például az Amazon e-könyv-olvasója, a Kindle megjelenése kapcsán), mások arról, hogy az internet, a hálózatiság kiszorítja a könyveket, a papíralapú olvasást a régi, megszokott, jól bebetonozott helyéről.
Az olvasó agy
Sokan meg vannak győződve arról, hogy át fog alakulni az emberi agy. Ez egy hosszabb folyamat. Most azt mondhatjuk, hogy más az elhelyezkedése a szövegnek: az egyik vízszintes, a másik függőleges felület.
Az olvasás forradalmai
Olvasás és az olvasási szokások változása - megoszlanak a vélemények a könyvtárosok, olvasásszociológusok, tanárok, olvasással, irodalommal foglalkozók, az olvasást szeretők és szerettetni akarók körében.
Miért nem olvasnak a gyerekek?
Egyre több helyről hallani, hogy a gyerekek nem olvasnak, csak a számítógép világában érzik jól magukat. Ezt nagyban alátámasztja egy friss angol felmérés, melyből kiderül: ötből egy fiatal sosem kapott még ajándékba könyvet, de akad olyan is, aki még egyszer sem járt könyvesboltban vagy könyvtárban.
A jelen forradalma: olvasás a weben
Néhány hónapja egy konferencián ültem, egy műhelymunkán vettem részt. A beszélgetés egy pontján felállt egy egyetemi könyvtáros, és kifejtette, nem érti, miért engedik meg maguknak az oktatók, hogy a diákok a személyes weblapjaikról tölthessék le az egyes kurzusok anyagát, hogy így könnyebben felkészülhessenek a vizsgákra. Miért nem járnak könyvtárba, hogy ott készüljenek egy-egy zh-ra vagy beadandóra? Miért nem tanítják már középiskolás kortól a kutatás módszertanát a fiataloknak?
Olvasás a világhálón
A 2000 óta zajló PISA-vizsgálatsorozatban 2009-ben először – a nyomtatott tesztek mellett – választható elemként megjelent a digitális szövegértés mérése is. Az alkalmazott tesztek a számítógépes, internetes környezetben végzett információkeresést, szövegfeldolgozást, szövegértést vizsgálják. A feladatai hűen szimulálták az internetes környezetben előforduló webböngészéssel, kereséssel, e-mail-olvasással és -írással vagy éppen blogolvasással, fórumozással kapcsolatos élethelyzeteket.
Szövegfeldolgozás nyomtatott és digitális eszközökkel
A tanulmány célja annak bizonyítása, milyen különbség van a papíralapú és a digitalizált szövegfeldolgozás között. A gyakorlatban kipróbált, IKT nyújtotta szövegfeldolgozási lehetőségek azt bizonyítják, hogy a zárt, iskolai helyszínű tanulás tartalma is alapvetően megváltozott: a tanulási folyamat ugyanis a többféle perspektívából szerzett tudáselemek integrációjává vált.
Fogyóban a betűfalók
A nyári kötelező olvasmányok sok gyerek számára megkeserítik az önfeledt nyaralást. Hálásak is azoknak a profitorientált cégeknek, amelyek ezekből zanzásított, rövidített változatokat, játékfilmeket, netán képregényeket dobnak a piacra. A kiadók biztosra mennek, hiszen a diákok ezekre a kiadványokra áldoznak a zsebpénzükből. De vajon miért nem öröm manapság az olvasás a legtöbb iskolásnak?
Meghatározás
Napjaink 'forradalma' elsőként a hordozók forradalma: részint visszalépés, részint óriási ugrás előre. Mintha az emberiség újra felfedezné az egykori tekercsformát a képernyőről való olvasás által; ám a könyvek megőrzik a későbbi kódexek alakját is: az oldal- és fejezetszámozást, a bekezdésekre tagoltságot, a tördelés jellegzetességeit.