Fejlesztő gyakorlatok:
Linkek a témában:
A szövegértő olvasás
Az olvasási folyamat két fő részre osztható. Az első rész a dekódolás, vagyis a vizuális élmény alapján a betűsorok megfejtése, a betűknek a megfelelő beszédhangokkal történő megfeleltetése, a szó szegmentálása. A második részben történik a megértés, vagyis a lexikai egység morfológiai szerkezetének felismerése és a jelentés azonosítása
Az olvasás szintjei
Boncolgatjuk az olvasás hogyanját és mikéntjét. Mostani cikkünk az olvasás szintjeit, fokozatait mutatja be. Adamikné Jászó Anna az olvasásnak négy szintjét különíti el.
SQ3R technika: így olvass jobban!
Az a fiatal, aki megérti, és pontosan vissza tudja adni egy elolvasott újságcikk szövegét, alapvetően más esélyekkel indul az életben, mint az, aki nem tud kitölteni egy csekket, mert nem érti azt a szót, hogy feladó, vagy címzett. Ez utóbbiak a funkcionális analfabéták.
Így keresd meg a lényeget!
A megtanulandó leckét az elhagyható részletektől megszabadítani, majd az így kihámozott, és megértett lényeget meg is jegyezni - ez a diákok napról napra, tantárgyról tantárgyra ismétlődő feladata. Most arról lesz szó, hogyan lehet gyorsan és biztosan eljutni a lényegig.
Szedd szét a szöveget, aztán rakd össze újra!
Amerikában végeztek egy vizsgálatot annak kiderítésére, miként függ össze a matematikában elért osztályzat a tanulók szövegértésével. A már megoldott és le is osztályozott matematikai felmérőket újra kiosztották a diákoknak, és ezúttal azt a feladatot adták nekik, hogy magyarázzák el a kérdező biztosoknak, mi is volt pontosan a tennivaló az egyes feladatoknál. Kiderült, hogy ezer diák közül majdnem kétszáz azért rontotta el a dolgozatát, mert nem értették meg a feladatokkal, tehát nem a matematikával - vagy nem csak azzal - van gondjuk, hanem gyenge a szövegértésük.
Gyakorlatok az anyanyelvi kommunikáció fejlesztéséhez
A szövegértés egyéni fejlesztéséhez fel kell tárnunk a megértési deficiteket, a megértési elakadás típusait és helyeit. Ezeket a területeket csak úgy tudjuk fejleszteni, ha a részképességek fejlesztésével foglalkozunk, ezeket pedig fokozatosan kapcsoljuk egymáshoz. A tanulmány olyan gyakorlatsorokat mutat be, amelyek ezeknek a részképességeknek a fejlesztésével foglalkoznak, és mindig egy-egy kiemelendő fejlesztési területet céloznak meg.
Szövegértést fejlesztő gyakorlatok alsó tagozatosoknak
A bevezetőben a szerző az alsó tagozatos szövegértés-fejlesztés eredményeit és problémáit tekinti át a nemzetközi és a hazai vizsgálatok tükrében. Ezt követően összegzi az olvasás és a szövegértés fogalmának változásából adódó elméleti tanulságokat; majd röviden kitér az olvasási stratégiákkal kapcsolatos kutatások eredményeinek az ismertetésére.
A szövegértés fejlesztésének gyakorlati lépései
E programcsomag egyik alapvető célja gyakorlati segítséget nyújtani a tanároknak abban, hogy a tanulók szövegértési készségét minél magasabb szintre emelhessék és ezáltal elősegítsék a tanulók különböző tantárgyakban való előmenetelét. Nyilvánvaló, hogy a második esély programcsomag (MEP) többi elemével a szövegértés szoros összhangban áll.
Szövegértés mesés fejlesztése
Olvassátok el figyelmesen az alábbi mesét, majd párotokkal közösen játsszátok el a többieknek a történetet némajátékként! Ügyesek legyetek, mert a többiek feladata az, hogy kitalálják a mese címét!
Meghatározás
A szövegértés mint készség kulcsfontosságú a tanulók iskolai tanulmányainak eredményes elvégzéséhez, valamint a mindennapi életben való sikeres eligazodáshoz. A tanulás leküzdhetetlen akadályát képezik a szövegértésben mutatkozó hiányosságok, melyek felszámolása nélkül egyetlen tantárgy megtanulásában sem lehet eredményt elérni, így feltétlenül szükségesnek látszik, hogy a korábbinál nagyobb segítséget nyújtsunk a gyermekeknek a szövegértés fejlesztésében.